Aktualizacja algorytmu Google we wrześniu 2017? - Pozycjonowanie stron - Agencja LevelRank SEO & SEM

Aktualizacja algorytmu Google we wrześniu 2017?

Można zauważyć, że ostatnio na Forum PIO na także na grupach SEO na Facebooku był poruszany temat update algorytmu Google we wrześniu zgodnie z tradycją jak prawie co roku:)

update-akutalizacja-algorytmu-google

Czy faktycznie miała miejsce aktualizacja algorytmu Google?

W serp.watch wrzesień wygląda tak:

serpwatch

 

Oczywiście rotacje w serpach mamy not stop od zeszłego roku, ale faktycznie wrzesień jest dość mocno „czerwony” według tego narzędzia.

W poniedziałek pojawił się na PIO temat o aktualizacji wrześniowej , ale z początku wydawało mi się że są to odosobnione przypadki które miały miejsce przez cały ostatni rok.

Po dokładniejszej analizie dużej ilości domen i fraz doszedłem jednak do wniosku, że update był i cały czas trwa.

Poniżej screen domeny która mocno linkowana za pomocą programów Xneolinks z markosami, GSA z dedykowanymi modami itd. Mocno konkurencyjne frazy PP.

Strona jest w grudnia zeszłego roku. Była ostro linkowana przez kilka miesięcy.

Od marca nie został do niej zdobyty żaden nowe link, tak samo nic nie było wdrażane na stronie. We wrześniu jak widać mocno w górę.  Według mnie skok z top8 na top3 i z top6 na top4 na takich konkurencyjnych frazach to spore skoki i nie są przypadkowe, oznaczają że coś się dzieje.

screen1-trudne-frazy-pp

 

Czego dotyczył update?

To z pewnością bardzo ważne pytanie które stawia sobie wiele osób. Ale według mnie odpowiedź wydaje się prosta. Update dotyczy linków (zewnętrznych prowadzących do strony) czyli coś ala Pingwin tyle że tutaj według mnie chodzi i przeliczanie „mocy” profilów linków.

To, że jest to przeliczanie profilów linków stron uświadomiły mi dwie rzeczy:

  1. Temat wątku na PIO o którym wspomniałem – link dotyczył spadku strony która stała stabilnie w top od dawna i nie była w ogóle linkowana (white hat). Według mnie po prostu przeliczyli profile linków stron w Top i ta strona miała niewystarczająco mocny profil linków aby być w Top, więc spadła. Koniecznie w tym przypadku będzie dołożenie nowych linków.
  2. Nie jest to domniemana teoria, po analizie sporej dawki danych ewidentnie wygląda to na przeliczanie linków lub ogólnego profilu linków, poniżej screen strony która nie była linkowana od 2 miesięcy i weszła w top na frazy o średniej konkurencji teraz we wrześniu, ze stroną nie było nic robione ostatnie 2 miesiące.

srednie-frazy

 

Dlaczego ta aktualizacja nie była tak „burzliwa” jak do tej pory poprzednie ?

Przyznam, że z początku nie zwróciłem na to większej uwagi i uważałem, że nie było żadnego większego update algo  (pisałem również na PIO), po prostu przyzwyczajenie częstymi rotacjami w serpach przez ostatni rok.

Powodem tego jest to, że update zaczął się dość wcześnie i nadal trwa! Jest mocno rozciągnięty w czasie i możliwe, że potrwa jeszcze długo. Nie zaobserwowałem jeszcze w jaki sposób przeliczają, czy lecą miejscówkami czy też branżami lub zupełnie inaczej.

To rozciągnięcie w czasie dobrze pokazuje poniższy screen.

Domena linkowana ostatni raz w styczniu tego roku, w sierpniu nagle zaczęło dość mocno rankować na trudne frazy PP.

francja-pp-sierpien

 

Kolejny screen z września:

francja-pp-wrzesien

 

Dla tej strony profil linków przeliczany jest już ponad miesiąc. Z domeną nie jest nic robione, a z poza top100 wchodzi na bardzo trudne frazy na dużym rynku EU w top20.

 

Aktualizacja algorytmu i top1

Poniżej również świetny przykład, strona była linkowana w GSA na modach na przełomie marca/kwietnia. Później nic z nią nie było robione i teraz potrafi zarankować z top8 na top1 🙂

Oczywiście przykład strony afilacyjnych na konkurencyjnych frazach.

screen2-trudne-pp

Mogą pojawić się pytania dlaczego na niektórych z powyższych przykładów strony nie linkowane od wielu miesięcy teraz idą mocno w górę.

Otóż część tych stron spadła przez update „Fred” który miał miejsce w okolicach lutego. Cześć miała niższe pozycje niż obecnie. A linków było przyłożone w nie bardzo dużo, dzięki czemu obecnie przeliczony profil ich linków powoduje, że wyskakują w serpach.

Czy można przyśpieszyć przeliczanie algo?

Tego nie wiem. Na pewno warto to przetestować. Sposobów na przyspieszenie przeliczania profilu linków przez algo może być wiele, między innymi ponowne przeindeksowanie linków przez system RankIndexer.win, robienie piramid, kierowanie ruchu i inne.

Oczywiście powyższe sposoby mogą mieć też wpływ na profil linków danej domeny i jego parametry.

Jedno jest pewne, trzeba testować i obserwować bo na pewno coś się dzieje 😉

Sebastian Matysik

Sebastian Matysik

Właściciel Agencji SEO LevelRank i systemu indeksacji linków RankIndexer.win. Na co dzień zajmuje się realizacją kampanii SEO klientów oraz wdrażaniem autorskich rozwiązań w pozycjonowaniu stron afiliacyjnych na mocno konkurencyjne frazy.

6 thoughts on “Aktualizacja algorytmu Google we wrześniu 2017?

  • Jaki Fred? Żadnej takiej aktualizacji nie było. Co jakiś czas od ostatniego roku google zapuszcza pingwina i stąd ruchy w serpach. Nic nadzwyczajnego…

  • Witam,
    Sam jestem przypadkiem gdzie moja strona Agencji Marketingowej w Irlandii na dosc mocne frazy wsrod konkurencji wskoczyla na TOPki po 2 dniach.

    Dodam, ze przegonilismy konkurencje majaca m.in portfolia z Heinza, McDonalda czy Tesco.

  • Garry napisał, że Freda nie było i każdy łyka jak pelikan. Prawda jest taka, że w lutym-marcu coś mocnego się wydarzyło i pokazały to statystki na wielu branżowych blogach, które nie piszą tylko o optymalizacji tekstów i pozyskiwaniu WARTOŚCIOWYCH LINKÓW.

Skomentuj Anonim Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *