SEO w e-commerce – optymalizacja sklepu internetowego

Odpowiednia optymalizacja sklepu internetowego to podstawa wszystkich działań SEO w e-commerce. Bez zbudowania odpowiednich fundamentów oraz zestawu dobrych praktyk dla funkcjonowania e-sklepu, skuteczne wypozycjonowanie internetowego biznesu może okazać się bardzo trudne, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe.

 

e-commerce-1606962_1280

Analiza słów kluczowych

Odpowiednia analiza i zrozumienie słów kluczowych to podstawa przed pełną optymalizacją sklepu internetowego.

Do dobrania słów kluczowych mogą posłużyć dwa serwisy:

  1. KeywordPlanner

keywords-planner

2. Keyword Tool

Keyword-Tool

 

Do analizy słów kluczowych dobrym narzędziem będzie ahrefs.com oraz Senuto. Narzędzia te pozwolą poznać konkurencję dla danych fraz kluczowych, występujące snippety oraz wiele innych danych które są kluczowe w dalszych planowaniu optymalizacji sklepu internetowego.

 

Adresy URL

Według mojej praktyki ważne są dwa główne parametry – poziom adresu URL oraz występujące frazy kluczowe.

infographic-2895154_1280

Poziom adresu URL – mam na myśli to, że najlepiej rankują jednopoziomowe adresy URL lub maksymalnie dwu poziomowe. Stosowanie wielopoziomowych URL na zasadzie kategorii i podkategorii przez nazwą produktu w URL jest według mnie błędem jeśli chodzi o SEO i takie URL rankują gorzej.

 

Stosowanie fraz kluczowych URL od miej więcej roku (update luty 2017) jest bardzo ważne. Od tamtego czasu algorytm stara się bardzo ściśle dopasowywać frazy do konkretnych zapytań stąd próba wejścia na trudne frazy podstroną w która w URL nie zawiera tych fraz często bywa bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.

 

 

Optymalizacja produktów w e-commerce

Optymalizacja produktów to tak naprawę jeden schemat który należy powielić na wszystkie produkty sklepie. Przy dużych sklepach jedyną możliwością jest zaprojektowanie odpowiednich mechanizmów automatycznie generujących odpowiednie nagłówki, tytuły i opisy description. Poniżej przedstawiam najważniejsze elementy optymalizacji danego produktu:

1. Nagłówki h1, h2, h3 etc.

Stosowanie wielu nagłówków poprawia rankowanie danego produktu, oczywiście kluczowe jest odpowiednie wkomponowanie fraz kluczowych w te nagłówki. Nie zalecam natomiast aby same frazy był nagłówkami bo może być to sygnałem tzw. Keyword stuffing – czyli inaczej przeoptymalizowania strony. Bezmyślne upychanie słów kluczowych bardziej zaszkodzi niż pomoże stronie internetowej.

 

2. Znaczniki Title

Drugi najważniejszy czynnik rankingowy po URL jeśli chodzi o optymalizację – w tym miejscu bezwzględnie muszą być umieszczone najważniejsze słowa kluczowe.

Jako ciekawostkę powiem, że w znaczniku Title Google indeksuje nawet 400 znaków. Teraz wystarczy pomyśleć jak i do czego to można wykorzystać 😉

 

3. Meta opisy description

Treść meta znaczników description jest raczej marginalnym czynnik rankingowym. Natomiast brak tego znacznika nie jest pozytywnym sygnałem dla wyszukiwarki.

Sama treść description powinna być skupiona przede wszystkim na zachęceniu użytkownika do wejścia na stronę z wyszukiwarki co podwyższa wskaźnik CTR. Niezmiernie ważnym jest, aby dodać system ocen produktów, gwiazdki zwiększają znacznie CTR – szczególnie jeśli w naszej branży jeszcze nikt tego nie stosuje.

 

Optymalizacja strony głównej sklepu

Strona główna sklepu powinna rankować na najbardziej konkurencyjne i ważne dla sklepu słowa kluczowe. Jest ona najmocniejsza ze wszystkich podstron naszego sklepu, ponieważ posiada zazwyczaj najwięcej linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Optymalizacja powinna wyglądać właściwie tak samo jak dla produktów. Natomiast jeśli chodzi o stronę główną warto dodać, że powinna posiadać ona dużo odpowiednio  wkomponowanej treści z frazami kluczowymi oraz linkami wewnętrznymi do kluczowych kategorii/produktów.

Uwaga, zanim zaczniesz projektować stronę główną swojego sklepu internetowego, sprawdź jak robią to grube ryby. Inspiruj się ich rozwiązaniami. Pamiętaj, że liderzy rynku testują każdy element wyglądu sklepu i wdrażają rozwiązania, które wypadły najlepiej. Czemu nie skorzystać z ich doświadczeń?

 

Struktura linkowania wewnętrznego sklepu

Struktura linkowania wewnętrznego sklepu

Zaplanowanie i wdrożenie dobrze skonstruowanego linkowania wewnętrznego sklepu to praktycznie najważniejszy element całej optymalizacji. Dlaczego? Otóż linki wewnętrzne z zasady rankują tak samo jak linki zewnętrzne i w tym właśnie drzemie potencjał linkowania wewnętrznego. Stosowanie anchorów z frazami kluczowymi jest tutaj jak najbardziej wskazane – linki wewnętrzne z anchorem exact-match potrafią naprawdę nieźle kopać. Wszystko zależy oczywiście od całej konstrukcji linkowania wewnętrznego oraz sumarycznej „mocy” domeny.

Dobrą praktyką jest zastosowanie hierarchii w taki sposób, że ze strony głównej będą podlinkowane główne kategorie na kluczowe frazy, następnie podkategorie z kategorii głównych i produkty z podkategorii. Linków wewnętrzne z anchorami exact-match z frazami kluczowymi warto jest wpasowywać w opisy i teksty tematyczne. Podnosi to tak zwaną semantykę danego linku wewnętrznego i jego moc.

 

Treść i opisy produktów

Długie opisy produktów – takie po minimum 1000 znaków bardzo pozytywnie wpływają na rankowanie samych produktów jak i całego sklepu. O tym dlaczego warto inwestować w treść pisałem w artykule – > Content is King!

Dobrą praktyką jest stworzenie bloga wewnątrz sklepu z długimi artykułami które dotyczyć będą ważnych produktów i kategorii. Z artykułów tych warto linkować (anchorami EM) do tych właśnie produktów i kategorii do których artykuł nawiązuje. Dalsze linkowanie, pozycjonowanie artykułów będzie nie tylko kierować ruch do tych produktów czy kategorii ale skutecznie i bezpiecznie przekazywać link juice z anchorem EM – co widocznie wpłynie na pozycje tych docelowych URL.

Jeśli szukasz firmy która napisze dobrze zoptymalizowane pod SEO opisy produktów oraz zaplanuje strategię związaną z blogiem i linkowaniem wewnętrznym skorzystaj z naszej usługi -> Copywriting

 

Optymalizacja obrazków

Optymalizacja zdjęć i grafik w sklepie to ważny element jeśli chodzi o dopasowania semantyczne. Optymalizacja obrazków dotyczy uzupełnienia wszystkich atrybutów alt (tekstów alternatywnych dla obrazków) oraz atrybutów Title (atrybut Title często pomijany element również stanowi świetne pole do popisu jeśli chodzi o dopasowanie semantyczne obrazków).

Atrybuty alt i title należy uzupełniać o najważniejsze frazy kluczowe wymieszane odpowiednio z longtailami. Tak aby wszystkie atrybuty alt i title nie były samymi frazami exact-match.

Optymalizacja obrazków zwiększa nie tylko dopasowanie semantyczne danej podstrony lub produkty ale także pozwala na pozyskiwanie ruchu z obrazków. Dobrze zoptymalizowane obrazki, które znajdują się na dobrze rankujących podstronach, potrafią zajmować czołowe pozycje w Google Grafika i generować ruch do sklepu. Są branże gdzie obrazki mogą stanowić naprawdę wartościowe pod względem konwersji źródło w sklepie.

 

Wyszukiwarka w sklepie a SEO

Wyniki wyszukiwania w sklepie internetowym bezwzględnie powinny posiadać metatag „<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>”

Według Google wyniki wyszukiwania same w sobie nie stanowią wartości i powinny być wyłączone z indeksowania. Natomiast wartość follow pozwala robotom podążać za linkami wewnątrz wyników wyszukiwania co pozwala zachować tak zwany „link juice” sklepu.

Analogiczna sytuacja dotyczy kategorii z filtrowaniem po cechach. Pamiętajmy „noindex, follow” ale tylko dla kategorii z nałożonymi filtrami 😀

 

Podsumowanie

Odpowiednio zaplanowana, przygotowana i wdrożona optymalizacja sklepu zapewnia długoterminowy wzrost w wynikach wyszukiwania. Oczywiście aby wzrosty był sukcesywne do dobrej optymalizacji należy dołączyć skuteczną kampanię Link Buildingu.

optymalizacja sklepu internetowego - e-commerce

Jeśli potrzebujesz przeprowadzić optymalizację sklepu internetowego lub szukasz firmy która zajmie się kompleksową obsługą SEO Twojego sklepu to napisz do nas ->> Kontakt

 

tagi: optymalizacja sklepu internetowego, optymalizacja sklepu, optymalizacja seo sklepu, optymalizacja sklepu www, SEO w e-commerce, optymalizacja w e-commerce

Sebastian Matysik

Sebastian Matysik

Właściciel Agencji SEO LevelRank i systemu indeksacji linków RankIndexer.win. Na co dzień zajmuje się realizacją kampanii SEO klientów oraz wdrażaniem autorskich rozwiązań w pozycjonowaniu stron afiliacyjnych na mocno konkurencyjne frazy.

11 thoughts on “SEO w e-commerce – optymalizacja sklepu internetowego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *