SEO w e-commerce - optymalizacja sklepu internetowego

SEO w e-commerce – optymalizacja sklepu internetowego

Odpowiednia optymalizacja sklepu internetowego to podstawa wszystkich działań SEO w e-commerce. Bez zbudowania odpowiednich fundamentów oraz zestawu dobrych praktyk dla funkcjonowania e-sklepu, skuteczne wypozycjonowanie internetowego biznesu może okazać się bardzo trudne, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe.

 

e-commerce-1606962_1280

Analiza słów kluczowych

Odpowiednia analiza i zrozumienie słów kluczowych to podstawa przed pełną optymalizacją sklepu internetowego.

Do dobrania słów kluczowych mogą posłużyć dwa serwisy:

  1. KeywordPlanner

keywords-planner

2. Keyword Tool

Keyword-Tool

 

Do analizy słów kluczowych dobrym narzędziem będzie ahrefs.com oraz Senuto. Narzędzia te pozwolą poznać konkurencję dla danych fraz kluczowych, występujące snippety oraz wiele innych danych które są kluczowe w dalszych planowaniu optymalizacji sklepu internetowego.

 

Adresy URL

Według mojej praktyki ważne są dwa główne parametry – poziom adresu URL oraz występujące frazy kluczowe.

infographic-2895154_1280

Poziom adresu URL – mam na myśli to, że najlepiej rankują jednopoziomowe adresy URL lub maksymalnie dwu poziomowe. Stosowanie wielopoziomowych URL na zasadzie kategorii i podkategorii przez nazwą produktu w URL jest według mnie błędem jeśli chodzi o SEO i takie URL rankują gorzej.

 

Stosowanie fraz kluczowych URL od miej więcej roku (update luty 2017) jest bardzo ważne. Od tamtego czasu algorytm stara się bardzo ściśle dopasowywać frazy do konkretnych zapytań stąd próba wejścia na trudne frazy podstroną w która w URL nie zawiera tych fraz często bywa bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.

 

 

Optymalizacja produktów w e-commerce

Optymalizacja produktów to tak naprawę jeden schemat który należy powielić na wszystkie produkty sklepie. Przy dużych sklepach jedyną możliwością jest zaprojektowanie odpowiednich mechanizmów automatycznie generujących odpowiednie nagłówki, tytuły i opisy description. Poniżej przedstawiam najważniejsze elementy optymalizacji danego produktu:

1. Nagłówki h1, h2, h3 etc.

Stosowanie wielu nagłówków poprawia rankowanie danego produktu, oczywiście kluczowe jest odpowiednie wkomponowanie fraz kluczowych w te nagłówki. Nie zalecam natomiast aby same frazy był nagłówkami bo może być to sygnałem tzw. Keyword stuffing – czyli inaczej przeoptymalizowania strony. Bezmyślne upychanie słów kluczowych bardziej zaszkodzi niż pomoże stronie internetowej.

 

2. Znaczniki Title

Drugi najważniejszy czynnik rankingowy po URL jeśli chodzi o optymalizację – w tym miejscu bezwzględnie muszą być umieszczone najważniejsze słowa kluczowe.

Jako ciekawostkę powiem, że w znaczniku Title Google indeksuje nawet 400 znaków. Teraz wystarczy pomyśleć jak i do czego to można wykorzystać 😉

 

3. Meta opisy description

Treść meta znaczników description jest raczej marginalnym czynnik rankingowym. Natomiast brak tego znacznika nie jest pozytywnym sygnałem dla wyszukiwarki.

Sama treść description powinna być skupiona przede wszystkim na zachęceniu użytkownika do wejścia na stronę z wyszukiwarki co podwyższa wskaźnik CTR. Niezmiernie ważnym jest, aby dodać system ocen produktów, gwiazdki zwiększają znacznie CTR – szczególnie jeśli w naszej branży jeszcze nikt tego nie stosuje.

 

Optymalizacja strony głównej sklepu

Strona główna sklepu powinna rankować na najbardziej konkurencyjne i ważne dla sklepu słowa kluczowe. Jest ona najmocniejsza ze wszystkich podstron naszego sklepu, ponieważ posiada zazwyczaj najwięcej linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Optymalizacja powinna wyglądać właściwie tak samo jak dla produktów. Natomiast jeśli chodzi o stronę główną warto dodać, że powinna posiadać ona dużo odpowiednio  wkomponowanej treści z frazami kluczowymi oraz linkami wewnętrznymi do kluczowych kategorii/produktów.

Uwaga, zanim zaczniesz projektować stronę główną swojego sklepu internetowego, sprawdź jak robią to grube ryby. Inspiruj się ich rozwiązaniami. Pamiętaj, że liderzy rynku testują każdy element wyglądu sklepu i wdrażają rozwiązania, które wypadły najlepiej. Czemu nie skorzystać z ich doświadczeń?

 

Struktura linkowania wewnętrznego sklepu

Struktura linkowania wewnętrznego sklepu

Zaplanowanie i wdrożenie dobrze skonstruowanego linkowania wewnętrznego sklepu to praktycznie najważniejszy element całej optymalizacji. Dlaczego? Otóż linki wewnętrzne z zasady rankują tak samo jak linki zewnętrzne i w tym właśnie drzemie potencjał linkowania wewnętrznego. Stosowanie anchorów z frazami kluczowymi jest tutaj jak najbardziej wskazane – linki wewnętrzne z anchorem exact-match potrafią naprawdę nieźle kopać. Wszystko zależy oczywiście od całej konstrukcji linkowania wewnętrznego oraz sumarycznej „mocy” domeny.

Dobrą praktyką jest zastosowanie hierarchii w taki sposób, że ze strony głównej będą podlinkowane główne kategorie na kluczowe frazy, następnie podkategorie z kategorii głównych i produkty z podkategorii. Linków wewnętrzne z anchorami exact-match z frazami kluczowymi warto jest wpasowywać w opisy i teksty tematyczne. Podnosi to tak zwaną semantykę danego linku wewnętrznego i jego moc.

 

Treść i opisy produktów

Długie opisy produktów – takie po minimum 1000 znaków bardzo pozytywnie wpływają na rankowanie samych produktów jak i całego sklepu. O tym dlaczego warto inwestować w treść pisałem w artykule – > Content is King!

Dobrą praktyką jest stworzenie bloga wewnątrz sklepu z długimi artykułami które dotyczyć będą ważnych produktów i kategorii. Z artykułów tych warto linkować (anchorami EM) do tych właśnie produktów i kategorii do których artykuł nawiązuje. Dalsze linkowanie, pozycjonowanie artykułów będzie nie tylko kierować ruch do tych produktów czy kategorii ale skutecznie i bezpiecznie przekazywać link juice z anchorem EM – co widocznie wpłynie na pozycje tych docelowych URL.

Jeśli szukasz firmy która napisze dobrze zoptymalizowane pod SEO opisy produktów oraz zaplanuje strategię związaną z blogiem i linkowaniem wewnętrznym skorzystaj z naszej usługi -> Copywriting

 

Optymalizacja obrazków

Optymalizacja zdjęć i grafik w sklepie to ważny element jeśli chodzi o dopasowania semantyczne. Optymalizacja obrazków dotyczy uzupełnienia wszystkich atrybutów alt (tekstów alternatywnych dla obrazków) oraz atrybutów Title (atrybut Title często pomijany element również stanowi świetne pole do popisu jeśli chodzi o dopasowanie semantyczne obrazków).

Atrybuty alt i title należy uzupełniać o najważniejsze frazy kluczowe wymieszane odpowiednio z longtailami. Tak aby wszystkie atrybuty alt i title nie były samymi frazami exact-match.

Optymalizacja obrazków zwiększa nie tylko dopasowanie semantyczne danej podstrony lub produkty ale także pozwala na pozyskiwanie ruchu z obrazków. Dobrze zoptymalizowane obrazki, które znajdują się na dobrze rankujących podstronach, potrafią zajmować czołowe pozycje w Google Grafika i generować ruch do sklepu. Są branże gdzie obrazki mogą stanowić naprawdę wartościowe pod względem konwersji źródło w sklepie.

 

Wyszukiwarka w sklepie a SEO

Wyniki wyszukiwania w sklepie internetowym bezwzględnie powinny posiadać metatag „<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>”

Według Google wyniki wyszukiwania same w sobie nie stanowią wartości i powinny być wyłączone z indeksowania. Natomiast wartość follow pozwala robotom podążać za linkami wewnątrz wyników wyszukiwania co pozwala zachować tak zwany „link juice” sklepu.

Analogiczna sytuacja dotyczy kategorii z filtrowaniem po cechach. Pamiętajmy „noindex, follow” ale tylko dla kategorii z nałożonymi filtrami 😀

 

Podsumowanie

Odpowiednio zaplanowana, przygotowana i wdrożona optymalizacja sklepu zapewnia długoterminowy wzrost w wynikach wyszukiwania. Oczywiście aby wzrosty był sukcesywne do dobrej optymalizacji należy dołączyć skuteczną kampanię Link Buildingu.

optymalizacja sklepu internetowego - e-commerce

Jeśli potrzebujesz przeprowadzić optymalizację sklepu internetowego lub szukasz firmy która zajmie się kompleksową obsługą SEO Twojego sklepu to napisz do nas ->> Kontakt

 

tagi: optymalizacja sklepu internetowego, optymalizacja sklepu, optymalizacja seo sklepu, optymalizacja sklepu www, SEO w e-commerce, optymalizacja w e-commerce

Sebastian Matysik

Sebastian Matysik

Właściciel Agencji SEO LevelRank i systemu indeksacji linków RankIndexer.win. Na co dzień zajmuje się realizacją kampanii SEO klientów oraz wdrażaniem autorskich rozwiązań w pozycjonowaniu stron afiliacyjnych na mocno konkurencyjne frazy.

22 thoughts on “SEO w e-commerce – optymalizacja sklepu internetowego

    • Tak jak napisałem „najlepiej rankują jednopoziomowe adresy URL lub maksymalnie dwu poziomowe”.
      Zatem jest do zaakceptowania, ale z czasem warto dążyć do jednopoziomowych czyli główna.pl/produkt

  • Zaciekawiłeś mnie z tymi 400 znakami. Rozumiem ze należy tu rozróżniać co Google indeksuje a ile pokazuje w wynikach wyszukiwania? Zawsze trzymałem się zasady 65-70 znaków. Masz jakieś poparcie tego stwierdzenia?

    • Zgadza się. Wydaje się też, że chyba wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Taki stan rzeczy z jednej strony jest bardzo dobry, a z drugiej oznacza ogromną konkurencję.

  • Wszystko co najważniejsze w pigułce. Optymalizacja sklepu jest pracochłonna ale dla efektów naprawdę warto. Przekonałam się na własnym przykładzie.

  • Do optymalizacji sklepu trzeba się naprawdę przyłożyć bo to podstawa jakichkolwiek działań.Konkurencja w e-commerce jest ogromna więc nie ma miejsca na błędy. Bardzo wartościowy wpis 🙂

  • Bardzo dobry artykuł na temat optymalizacji sklepu. Sam za niedługo otwieram własną działalność i mam zamiar stworzyć stronę internetową, dzięki której będzie można zamówić kilka produktów. Ten wpis na pewno przyda mi się, aby dobrze ustawić cały e-commerce.

  • Najważniejsze moim zdaniem w opisach jest nawet nie to, żeby były właściwe pod seo, ale zrozumiałe dla klienta. Dzisiaj jest duży problem, bo w pogoni za seo ludzie zapominają o wszystkim i wrzucają np. cały opis techniczny z powtórzeniami – a zwykły człowiek, który byłby nawet zainteresowany produktem w życiu czegoś tak nudnego nie przeczyta.

  • Linki w metatagach wydają się być najważniejsze. Niestety, problemem jest, że przy takim nagromadzeniu podobnych stron coraz trudniej już zwrócić w ten sposób uwagę robotów.

  • Siema. trochę odkopuje ten artykuł ale jestem ciekawy jakbyś się odniósł do follow/noindex gdzie stron jest tak dużo, że zaczyna zamulać crawl budget i w search consoli nie ogarniamy już całości. Oczywiście możemy przeglądać logi i wybadać gdzie jest zamułka ale jeśli się okaże, że główne canonicale są przez roboty odwiedzane to dalej jako takiej odpowiedzi nie mamy, czy zaliczamy jakaś stratę na wydajnosci przy zmianach cen (nieaktualna schemat w indeksie), pojawiania się w indeksie nowych produktów, etc – to bardzo trudne wyzwanie analityczne. W związku z tym zastanawiam się, czy nie lepiej oszukać (a w zasadzie im pomóc) trochę roboty i ograniczyć im twardo ilość odwiedzanych podstron w celu ochrony crawl budgetu kosztem linkjuce (czy na pewno?). nie mówię tu o ograniczeniach noindexami w kodzie, czy robotach, mówię o zmianie (ograniczeniu) wyświetlania urli przez programistów w cms. I tutaj właśnie dochodzę do pytania i Twoich konkluzji, lepiej mieć pie*yliard kombinacji stron ku chwale kalibru (i link juice) gdzie 5% jest canonicale/”do”-index, czy jednak szukać złotego środka. Wiesz, ja też mam dobre doświadczenia z internalami na kombajnach o milionach podstron ale pachnie mi to oldschoolem i intuicja podpowiada że google już się na to nie nabiera.

  • Bardzo porządny konkretny i merytoryczny wpis w kontekście poprawy widoczności sklepów internetowych. Moją szczególną uwagę zwróciła sekcja o linkowaniu wewnętrznym. Jak najbardziej bym się mógł pod nią podpisać, że odpowiednie i semantyczne linkowanie wewnętrzne podkategorii i kategorii a także produktów może zdziałać cuda. Chciałbym tylko ogólnie dopytać, jaki pogląd ma autor, czy lepiej stosować takie linkowanie w osobnych sekcjach, czy w tekście oraz w jaki sposób lepiej je realizować (ręcznie czy automatycznie). Oczywiście najlepiej będzie robić to ręcznie przy ‚nieskończonych zasobach’, jednak wtedy trudniej nad tym zapanować przy zmianie struktury kategorii, stąd ot takie pytanie o punkt widzenia autora jak się na to zapatruje. Pozdrawiam.

  • Nieustannie dbanie o odpowiednią optymalizację sklepu to zabieg, dzięki któremu wpłyniemy na zwiększoną liczbę odbiorców. Dobrze jest stale prowadzić wszelkie działania tego typu.

  • Ja zamierzam otworzyć swój sklep internetowy i opracowuje plan działań. Wiem, że nie może w nim zabraknąć działań SEO. Mimo, że sporo czytam na ten temat to jednak brakuje mi doświadczenia w praktyce. Czy początkowo lepiej działać samemu czy od razu warto skorzystać z pomocy specjalistów?

Skomentuj reklamy mińsk maz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *